Riječki fizičari sudjelovali u radu koji je uzbudio astrofizičare svijeta

Riječki fizičari sudjelovali u radu koji je uzbudio astrofizičare svijeta Riječki fizičari sudjelovali u radu koji je uzbudio astrofizičare svijeta
Ilustracija / MAGIC Ilustracija / MAGIC
Tomislav Terzić u strukturi teleskopa MAGIC (Foto: Tomislav Terzić / privatni arhiv) Tomislav Terzić u strukturi teleskopa MAGIC (Foto: Tomislav Terzić / privatni arhiv)

Provala gama-zraka događa se možda jednom dnevno, ali ovo je samo ilustracija zvjezdanog neba u koji astrofizičari gledaju s malo više razumijevanja (Foto: Hans Braxmeier / pixabay.com)

Vjerojatno je među znanstvenim vijestima tjedna izlazak novog broja svjetski priznatog i poznatog časopisa Nature. S posebnim nestrpljenjem iščekivali su ga fizičari zbog tri rada vezana uz jedno važno otkriće zračenja iz svemira. Kakve veze s radovima ima Odjel za fiziku riječkog sveučilišta?

U provali gama-zraka što su je opservatoriji cijeloga svijeta bilježili 14. siječnja, a prvi pratili teleskopi kolaboracije MAGIC s otoka La Palma, otkriveni su fotoni izuzetno visokih energija što znači da su te eksplozije puno snažnije nego što se do sada mislilo.

Dva rada o tom otkriću objavljena u časopisu Nature supotpisuju i znanstvenici s pet hrvatskih institucija iz Splita, Rijeke, Zagreba i Osijeka, a s riječkog Odjela za fiziku u tom radu kolaboracije MAGIC sudjelovali su Dijana Dominis PresterMarina ManganaroSaša Mićanović i Tomislav Terzić.

Provale gama-zračenja su rijetke, intenzivne i kratke pojave svemirskog zračenju u kojima se oslobađa toliko energije koliko će ga naše sunce poslati u svemir tijekom cijelog svog "života". Nakon provala znanstvenici prate i bilježe podatke zračenja u različitim dijelovima spektra iz popratnog sjaja koji se polako gasi.

U međunarodnoj kolaboraciji MAGIC sudjeluju znanstvenici, inženjeri i tehničari iz 12 zemalja. Njihovi su moćni teleskopi na otoku La Palma, a razgovore o tome kako su hrvatski znanstvenici sudjelovali u gradnji tih teleskopa, kako izgleda rad u opservatoriju na La Palmi i opširnije o gama-zračenjima pronađite OVDJE u arhivi emisije HRT - Radio Rijeke "Akademskih kvarat ure".

MAGIC-ovi teleskopi nadograđivani su 15 godina da bi, ovoga puta, mogli početi promatranje provale samo 50 sekundi nakon što su je zabilježili i dojavili sateliti iz Zemljine orbite. Saša Mićanović imao je sreću tada biti u opservaotriju na La Palmi.

Podaci prikupljeni u prvih desetak sekundi promatranja otkrili su fizičarima da znaju tek dio priče o provalama gama-zračenja, odnosno najsjajniji poznati izvor TeV fotona eksperimentalno je potvrdio modele nastajanja provala gama-zraka koji su do sada postojali samo u teoriji.

Više od 20 opservatorija pratilo je popratni sjaj te provale i tim je mjerenjima utvrđeno da je njena svjetlost do nas putovala 4,5 milijarde godina.

Dr. Tomislav Terzić, voditelj Laboratorija za astročestičnu fiziku na Odjelu za fiziku Sveučilišta u Rijeci, u MAGIC-u je koordinator radne grupe koja prikupljene podatke koristi za eksperimentalno proučavanje teorija kvantne gravitacije. Ta grupa, temeljem podataka prikupljenih 14. siječnja, proučava kreću li se fotoni visokih energija kroz svemir jednako kao i oni nižih energija.

Otkriće visokoenergetskog gama-zračenja iz siječnja objavljeno je upravo u časopisu Nature kao i rad MAGIC-u konkurentske kolaboracije koja je nedavno zabilježila još jednu sličnu pojavu. Novi podaci znače nove uzbudljive pravce istraživanja astrofizičara, a novi radovi slijede.

U međuvremenu, o provalama gama-zračenja, petnaest godina iščekivanom opažanju i istraživanju u području kvantne gravitacije koje je u tijeku u "Akademskih kvarat ure" govori dr. Terzić, poslušajte:

Akademskih kvarat ure: Otkriće fotona najviših energija u provalama gama-zraka, pripremila Tatjana Sandalj